Tuesday, June 10, 2008

# 14 Podcasting: något för alla

Jag bara verkade snubblar från en konstig podcast till en annan. Jag har registrerat dig för ett konto med Mevio och sökte ämnet biblioteket. Jag hittade några podcasts som utförts av Emory Libraries "Woodruff Bibliotek Survival Guide". När jag fick tidigare chockbeskedet med bara ljud, ingen video, har jag försökt att lyssna på ett om myter av bibliotek och bibliotekarier. Tyvärr ljudet var för lågt om produktion och inga belopp på att vrida upp volymen skulle kunna ta upp det till där jag kunde bekvämt lyssna. Min nästa "sök efter biblioteket tog upp något som kallas" Dr Pus presenterar Library av levande döda ". Med underrubriken zombies inte kan läsa. Förhoppningsvis kan du. Nu med en titel som det man vet kommer blir han skyldig att vara konstig, men ibland en nyfikenhet (eller gruvan i alla fall) tenderar att köra om sitt sunda förnuft ... så jag lyssnade. Inget sätt för mig att beskriva låten jag hört här, men det räcker med att säga Dr Pus verkar ha många röster i hans huvud. Kanske han har dem arkiveras av Dewey decimaltal? eftersom jag inte kunde hitta någon hänvisning till en verklig biblioteket finns alls.

Nästa JAG beräknat jag skulle bara läsa noggrant platsen för att se vad jag kunde hitta, och den här gången jag sökte Video dem bara. Jag hittade en intressant videopodcast på att få ansökningar till din iPhone (vilket hade varit bra om jag hade en!), Och slutligen tittade på en ganska humoristisk en som kallas "Om Britney var min mamma". Kul låt och video som!

Mycket gillar YouTube, kan jag definitivt se hur podcasting kan vara ett mycket kraftfullt pedagogiska verktyg. Fler människor kan nås med denna metod, eftersom alla är gratis att titta på när de kan passa in det i deras planering. Nr med att vara någonstans vid en viss tidpunkt. Och det är möjligen sparas för all tid och evighet. Kul att tänka sig människor i framtiden titta på och lära om historien som den ovikta från dem som faktiskt levde det.

1 comment:

Anonymous said...

Yah, sure, you betcha UFF DA!